Kościół Adwentystów Dnia Siódmego
www.adwentysci.waw.pl

SMACZNIE I ZDROWO - Truskawki

KULINARIA | 24/05/2007 | Jan Kot

Nareszcie się pojawiły. Oboje przepadamy za nimi i każdego roku z utęsknieniem czekamy na koniec maja, kiedy zaczyna się sezon truskawkowy (prawdę mówiąc, chyba mało kto nie lubi tych pysznych owoców).

Szkoda tylko, że trwa on zdecydowanie za krótko. Dlatego ten cenny czas trzeba maksymalnie wykorzystać i jeść truskawki pod najróżniejszymi postaciami.

Zapewne nie wszyscy wiedzą, że truskawki są w pewnym sensie sztucznym wytworem botaników. Truskawka powstała bowiem dopiero w połowie XVIII wieku, ze skrzyżowania dwóch odmian poziomek – wirginijskiej z chilijską. Dziś powszechnie uprawia się je w strefie klimatu umiarkowanego, a Polska jest jednym z największych jej producentów na świecie.

Drugą ciekawostką może być fakt, iż z botanicznego punktu widzenia, truskawka wcale nie jest owocem, lecz mięsistym, rozłożystym dnem kwiatowym. Natomiast małe, suche, o łezkowatym kształcie ziarenka na ich powierzchni, są właściwymi owocami.

Truskawki są cenione ze względu na ich wyśmienity smak, delikatność, soczystość, niepowtarzalny aromat, oraz dużą wartość odżywczą. Zawierają wiele łatwo przyswajalnych substancji , w tym witaminy, białko, węglowodany, kwasy organiczne, żelazo, wapń, fosfor, potas, magnez i znaczne ilości cynku !. Warto zwrócić uwagę na witaminę C, której truskawki są bogatym źródłem.

Zjadając w ciągu dnia około 12 truskawek średniej wielkości, pokrywamy dobowe zapotrzebowanie na tę witaminę. Poza tym truskawka jest istotnym źródłem błonnika, pektyn oraz polifenoli – czerwonych i fioletowych barwników antocyjanowych posiadających właściwości antyoksydacyjne. Truskawka, choć w niczym nie przypomina czosnku, to jednak posiada te same co on związki bakteriobójcze – fitocyny.

Fakt ten, w połączeniu z zasadotwórczymi i moczopędnymi właściwościami truskawek, czyni je szczególnie przydatnymi w dietach u chorych na reumatyzm, cukrzycę (oczywiście w odpowiedniej ilości), niewydolność nerek i wątroby oraz u osób ze skłonnościami do nawracających infekcji dróg moczowych. Także, ze względu na znaczną ilość błonnika, poleca się je osobom mającymi problemy z wysokim poziomem cholesterolu.
A zatem korzystajmy z sezonu truskawkowego pełnymi garściami, i jedzmy je przez najbliższe tygodnie, bo na świeże, o tak cudownym aromacie, będziemy musieli czekać kolejny rok.

Pamiętajmy jednak, że truskawka, która ma nawet mały ślad zepsucia – powinna być wyrzucona, ponieważ trujące, szkodliwe związki znajdują się już w całej truskawce (odkrawanie, nawet z zapasem miąższu – niestety nic nie pomoże !). Nie można też zapominać o ich dokładnym myciu pod bieżącą wodą, ponieważ większość plantatorów nie żałuje chemicznych środków ochrony roślin.

Emilia & Mariusz Słociak
© www.adwentysci.waw.pl



A teraz podam przepis (wyjątkowo prosty !) na jedno z ulubionych dań dla dzieci i dorosłych.

MAKARON Z TRUSKAWKAMI I „ŚMIETANĄ” - zdrowsza wersja.

Około ½ kg umytych i obranych z szypułek truskawek.
Pół paczki (ok. 250g) makaronu „wstążka”
3-4 serki homogenizowane waniliowe np. Danio
Cukier do smaku (ewentualnie)

Truskawki lekko miksujemy z serkiem waniliowym i cukrem. Gotujemy makaron w osolonym wrzątku, odcedzamy, lecz nie przelewamy zimną wodą. Rozkładamy makaron na porcje i polewamy uprzednio przygotowanym sosem waniliowo-truskawkowym.

Ta forma makaronu z truskawkami i serkiem homogenizowanym, zamiast śmietany, jest o wiele mniej kaloryczna i łatwo strawna. Idealnie nadaje się dla osób z nadmiarem cholesterolu, problemami „wątrobowymi”, a dodatkowo dostarcza sporej ilości pełnowartościowego białka. SMACZNEGO !

Emilia Słociak - ekspert ds. żywienia
© www.adwentysci.waw.pl


MEDIA







REKLAMA




REKLAMA




ADRA DLA DZIECI




(c) 2006-2009 Adventist Warsaw Media Group - Niniejszy serwis jest niedochodową i wolontaryjną działalnością członków zboru Warszawa-Centrum.