Kościół Adwentystów Dnia Siódmego
www.adwentysci.waw.pl

Public Relations w Kościele Adwentystów

AKTUALNOŚCI ZE ŚWIATA | 30/10/2009 | jk

Steve Vistaunet sprawuje w Kościele Adwentystów Dnia Siódmego pieczę nad sześcioma wydziałami do spraw public relations na północno-zachodnim wybrzeżu Pacyfiku. Jak jednak powiedział, tylko trzy z nich przeznaczyły pieniądze na wynajęcie profesjonalnego pijarowca.

Wielu przywódców zwróciło uwagę, że pijarem obarcza się kierowników wydziałów, którzy i tak mają pełne ręce roboty.

– Nie wynika to chyba z braku chęci, lecz z braku środków finansowych – ocenił Vistaunet, pijarowski asystent przewodniczącego Unii Północnopacyficznej.

Wielu parafialnych biur administracyjnych często nie stać na zaangażowanie profesjonalisty na pełny etat, zajmującego się pisaniem sprawozdań z zebrań zboru (parafii) i artykułów na temat życia zborowego oraz kontaktami z mediami.

Vistaunet i inni przywódcy zachęcają teraz zbory do zatrudniania profesjonalnych pijarowców.

– Dla uboższych zaś zborów przygotowujemy narzędzia, dzięki którym wzrośnie ich wiedza i umiejętności w sferze promocji – poinformował w wywiadzie po tegorocznym konwencie Stowarzyszenia Adwentystycznych Pijarowców, któremu przewodniczy.

W zjeździe, zorganizowanym w tym roku w Newport Beach w Kalifornii w dniach 15-17 października, uczestniczyło łącznie 140 osób, m.in. studentów i pracujących dla Kościoła specjalistów od public relations, dla których przygotowano warsztaty i szkolenia w zakresie możliwości działania przez internet.

Stowarzyszenie zawiązało się dwadzieścia lat temu w USA w Unii Południowej. W roku 2000 coroczny kongres objął pijarowców z terenu całej Ameryki Północnej, a obecnie ma zasięg międzynarodowy.

Przywódcy zachęcają zborowych pijarowców do zdobycia certyfikatów dzięki ukończeniu adwentystycznego Kursu na Specjalistę ds. Public Relations. Jak dowiedzieliśmy się od kościelnego rzecznika prasowego, kurs powołano do życia w 2007 r. i wkrótce ukończy go pierwszy absolwent.

Vistaunet wyraził też nadzieję doprowadzenia do spotkania z innymi grupami pijarowców, m.in. adwentystycznymi radiowcami i członkami Globalnej Sieci Ewangelizacji Internetowej.

Początki pijaru w adwentyzmie sięgają 1912 r., kiedy to w siedzibie głównej Kościoła postanowiono wynająć Waltera Burgana, dziennikarza pracującego dla periodyku Baltimore Sun, i zlecić mu założenie adwentystycznego Biura ds. Kontaktów z Prasą, będącego pierwowzorem dzisiejszego departamentu do spraw public relations.

Obecnie wielu członków nakłania kościelne władze do ponownej oceny zbadania ich zaangażowania w zatrudnianie dyplomowanych rzeczników prasowych do pracy w Kościele, którego majątek szacuje się na 20 mld dolarów w ponad dwustu krajach.

– Według mnie problem może być z tym, że Kościół nie zrozumie, iż zarządzanie jego wizerunkiem to w XXI w. nie luksus, lecz konieczność – stwierdził Abel Marquez, dziekan Katedry Sztuki i Public Relations na Uniwersytecie w Montemorelos w Meksyku.

Marquez, pełniący także funkcję wicedyrektora do spraw public relations na terenie Ameryki Środkowej, powiedział, że Kościół w Meksyku, Ameryce Centralnej i na Karaibach wkrótce uruchomi podobne honorowane dyplomem kursy pijarowskie. Kościół w jego regionie – jak powiedział – zorganizował już i nadal organizuje wiele seminariów i innych szkoleń, mających nauczyć lokalnych pastorów, co można zdziałać dzięki pijarowi.

Pijarowskie cele przyświecające Kościołowi wsparli uczestniczący w tegorocznym konwencie studenci, spośród których kilku zwróciło uwagę na pewne niedomagania w tym obszarze.

– Kościół zdaje sobie już chyba sprawę, że aby lepiej dotrzeć do otaczającego nas świata, czas zmodernizować technikę, pijar i metody – dzieliła się spostrzeżeniami Rebecca Barcelo, studentka trzeciego roku na Uniwersytecie La Sierra w Riverside w Kalifornii. Dodała, że wysoko ceni sobie fakt, iż każda z dziewięciu unii północnoamerykańskich (regionalne diecezje – przyp. red.) dysponuje własnym czasopismem, łączącym członków, i ma nadzieję któregoś dnia dla jednego z nich pracować.

Zdaniem Kortnye Hurst, studiującej na ostatnim roku na Union College w Nebrasce, chociaż ze strony siedziby głównej Kościoła mogą wypływać starania informowania wierzących o działalności, to na szczeblu administracji lokalnej pijar może utknąć w martwym punkcie. Niemniej, powiedziała, coraz łatwiej już wyznawcom dowiedzieć się o kościelnych inicjatywach i akcjach.

– Pijar w Kościele zmierza w stronę bardziej horyzontalną aniżeli hierarchiczną, co uważam za pozytywne zjawisko – oznajmiła.

Dodała też, że na zjeździe przedstawiono możliwości rozwoju i działania na niwie internetu. – To, na ile się rozwijam, zależy od tego, czy wykorzystuję dotychczasowe doświadczenie – wyznała.

Następny konwent Stowarzyszenia Adwentystycznych Pijarowców ma się odbyć w dniach 14-16 października 2010 r. w Rochester w stanie Nowy Jork.


© Ansel Oliver/ANN
Tłum. Paweł Jarosław Kamiński dla adwentysci.waw.pl





Dodaj swój komentarz...


MEDIA







REKLAMA




REKLAMA




ADRA DLA DZIECI




(c) 2006-2012 Adventist Warsaw Media Group - Niniejszy serwis jest niedochodową i wolontaryjną działalnością członków zboru Warszawa-Centrum.